Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Իմ կինոն և նկարչությունը սերտորեն կապակցված են ու անբաժանելի»

«Իմ կինոն և նկարչությունը սերտորեն կապակցված են ու անբաժանելի»
24.11.2017 | 06:44

«Իրատեսի»» հյուրը կինոռեժիսոր, գեղանկարիչ ԱՐՄԵՆ ՌՈՆՈՎՆ է: Նրա հետ զրույցն անդրադարձ է իր ունեցած բացառիկ հանդիպումներին աշխարհի մեծագույն արվեստագետների հետ, ինչպես և արձանագրումն է նրա յուրատիպ մեկնաբանության՝ սեփական մշակութային փորձարարության վերաբերյալ:

«ՏՈՆԻՆՈ ԳՈՒԵՌԱՅԻ ԹԱՆԳԱՐԱՆՈՒՄ ՄԻ ԿԼՈՐ ՍԵՂԱՆ ԷՐ ԴՐՎԱԾ, ՈՐԻ ՎՐԱ ԲԱԶՄԱԹԻՎ ԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ԿԱՅԻՆ»


-Արմեն, ստեղծագործական ներշնչանքի համար անգնահատելի են հետաքրքիր, արտառոց շփումները, որ ուղեկցում են արվեստագետներին՝ որպես կանոն: Ձեր դեպքում ճակատագիրն աննախադեպ շռայլ է գտնվել, Դուք ունեցել եք այնպիսի շփումներ, որոնք ինքնին մշակութային իրադարձություններ են: Պատմեք, խնդրեմ, դրանց մասին:
-Հանդիպումներ… Ծնունդը, կյանքը հենց հանդիպումներ են հրաշալի մարդկանց հետ: Այդպիսի հանդիպումներ ունեցա Իտալիայում, որտեղ ապրում, ուսանում էի: Ստացվեց այնպես, որ կապ հաստատեցի Տոնինո Գուեռայի հետ: Ինձ հետաքրքրում էր նրա ստեղծագործական կյանքի նեոռեալիստական ժամանակաշրջանը: Իհարկե, կա գրականություն, կարելի է փնտրածդ տեղեկությունը գտնել այնտեղ, բայց կարդալն էլ ունի իր բարդությունները: Կարդալով՝ երբեմն մարդ ամբողջովին խճճվում է: Ես ուզում էի ամեն ինչ լսել հենց իրենից՝ Տոնինո Գուեռայից: Մենք հանդիպեցինք իր թանգարանում՝ Պենաբիլի քաղաքում: Նա մեծ համակրանք ուներ Հայաստանի, հայերի նկատմամբ և երբ իմացավ, որ հայաստանցի մշակութային գործիչ եմ, համաձայնեց հանդիպել: Ես տեղանքին անծանոթ էի և ուշացած հասա: Իսկ Տոնինոն ամենևին չէր սիրում սպասել, անհամբեր մարդ էր: Նա սովորաբար անցկացնում էր վարպետության դասեր, ամեն դասին ունենում էր որևէ հյուր և դասը նվիրում էր նրան: Այդ օրվա հյուրը ես էի և, փաստորեն, ուշացել էի: Երբ տեղ հասա, մտանք ներս, նստեցինք, Տոնինոն ասաց, որ ես այնպիսի մի բան պիտի անեմ, որ իմ ուշացումն արդարացվի, այնպիսի մի բան, որն իրեն զարմացնի, այլապես ինձ դուրս կվռնդի: Ես ասացի, որ բերել եմ իմ ութրոպեանոց «Պոպրիշչին»» ֆիլմը՝ Ռաֆայել Քոթանջյանի դերակատարությամբ: Երբ իմացավ, որ Գոգոլի «Խելագարի հիշատակարանի» հիման վրա է նկարված ֆիլմը, հարցրեց՝ եղե՞լ եմ Նեապոլում` Գոգոլի թանգարանում: Իմանալով, որ եղել եմ, հարցրեց՝ տեսե՞լ ես հատակը, այն կա՞ ֆիլմում: Ստանալով դրական պատասխան՝ համաձայնեց, որ ցուցադրեմ ֆիլմը: Դիտումից հետո ասաց. «Ես տեսա հակակինո»: Նա մեկնաբանեց այսպես. կինոյի կարծրատիպն այնքա՜ն է կարծրացել: Իսկ սա այն նոր ֆորման էր, որի մեջ ես տեսա նոր տարրեր՝ գույնի, զգեստի, սիրո, և կինոն բացարձակապես անհետաքրքիր դարձավ ինձ համար: Զգեստները ֆիլմում շատ յուրօրինակ են. դերասանի մերկ մարմնի վրա ես կորսետներ եմ հագցրել: Հիշեք, թե 17-րդ դարի կանայք ինչ տառապանքներ են քաշել կորսետների պատճառով, ինչքան են չարչարվել, որ հավաքեն իրենց մարմինն այդ կաղապարի մեջ: Իմ ֆիլմում ես կորսետ հագցրի տղամարդուն, որովհետև տղամարդն էլ ունի հավաքվելու կարիք: Ֆիլմը դիտելուց հետո երկար զրուցեցինք: Տոնինոն հիշեց Փարաջանովին, իր մյուս հանճարեղ ընկերներին, խոսեց նեոռեալիզմին վերաբերող հարցերի շուրջ: Հետագայում նա գրեց իմ մասին՝ ինձ կոչելով լույսի մարտիկ: Խնդրեցի նրան ինձ ծանոթացնել երեք անհատականությունների՝ Անդրեյ Տարկովսկու որդու՝ Անդրեյ Անդրեևիչի, Անտոնիոնիի և Բերգմանի հետ: Անդրեյի հետ հանդիպումն ամենահեշտը ստացվեց: Ես՝ որպես հյուր, մնացի Տոնինոյի թանգարանում, մեկ օր անց եկավ այնտեղ Անդրեյը, խոսեցինք տարբեր բաներից, հիշեցինք նրա հորը: Այդ ընթացքում Տոնինոն խոսեց Անտոնիոնիի կնոջ հետ, խնդրեց կազմակերպել կեսժամանոց մի հանդիպում և զրույց իմ և Անտոնիոնիի միջև: Կինն ասաց, որ Անտոնիոնին չի զրուցում ընդհանրապես, մի քանի ինսուլտից հետո խոսել չի կարողանում, ընդամենը արտթերապիայով է զբաղվում՝ չորս հոգեբաններով շրջապատված, բայց կարող է կես ժամով ինձ հյուրընկալել: Տոնինո Գուեռայի թանգարանում մի կլոր սեղան էր դրված, որի վրա բազմաթիվ գրություններ կային: Երբ նա ասաց, որ ես պիտի գնամ Ֆերարա ու տեսնեմ Անտոնիոնիին, հուզմունքից ինձ կորցրի, սկսեցի հենարան փնտրել, ասես չէի կարողանում ինքս ինձ պահել: Ակամա հենվեցի այդ կլոր սեղանին: Տոնինոն շատ կտրուկ պահանջեց չհենվել, ձեռքս հետ քաշել սեղանից: Շփոթվեցի, մտածեցի, որ սխալ բան եմ արել ու քաշեցի ձեռքս: Հետո Տոնինոն հուզմունքով պատմեց այդ սեղանի մասին: Երբ Տարկովսկին եկել է Ֆլորենցիա՝ նկարելու «Նոստալգիա»» ֆիլմը, Տոնինոն նրա համար տուն է ձեռք բերել քաղաքապետարանից, որն էլ հետագայում դարձել է Տոնինո Գուեռայի թանգարան: Տանն իրեր չեն եղել, և տեղացի արվեստագետները որոշել են գնալ-տեսնել Տարկովսկուն ու որոշ անհրաժեշտ պարագաներ իրենց հետ տանել: Եկել են Իտալիայի բոհեմի ամենահայտնի դեմքերը, բերել տարբեր բաներ, այդ թվում և՝ նշածս կլոր սեղանը: Տարկովսկին կարտոֆիլ է պատրաստել ու այդ սեղանի վրա հյուրասիրել: Երկար զրուցել են: ՈՒ երբ հյուրերը ցանկացել են գնալ, Տարկովսկին իրեն շատ միայնակ է զգացել և խնդրել է հյուրերին մեկական բարի մաղթանք գրել այդ սեղանի վրա: Սեղանը ծածկվել է Սոֆի Լորենի, Ֆելինիի, իտալացի մյուս նշանավորների գրություններով: Երբ տարիներ անց Մարինա Վլադին եկել է Տարկովսկու մոտ, որն արդեն հիվանդ էր թոքերի քաղցկեղով, որ նրան տանի Փարիզ՝ բուժման, Տոնինոն առաջարկել է, որ նա էլ մի բան գրի այդ սեղանի վրա: Տարկովսկին գրել է իր բարի մաղթանքը, մեկնել Փարիզ ու այնտեղ էլ մահացել: Ես այդ սեղանին էի հենվել:

«ՇԱՏ ՄԵԾ ԷՆԵՐԳԻԱ ՍՏԱՑԱ ԱՆՏՈՆԻՈՆԻԻ ՀԵՏ ՀԱՆԴԻՊՈՒՄԻՑ. ԻՄ ԱՄԵՆԱՄԵԾ
ՎԵՐԱԾՆՈՒՆԴԸ ԵՍ ԱՊՐԵԼ ԵՄ ԱՅԴ ՕՐԸ»


-Եվ այսպես, Դուք ստացաք Անտոնիոնիի հետ հանդիպելու համաձայնությունը:
-Եվ այսպես, երկու օր անց ես գնացքով մեկնեցի Ֆերարա. դա մի շատ սառն ու բաց քաղաք է, այնքան բաց, որ չես գտնում նրա սահմանները: Գնացի Անտոնիոնիի տուն: Ձեղնահարկում փռված էին նրա սպիտակ ու գունեղ կտավները, շուրջը հոգեբաններն էին: Նրա հետ խոսելն արգելված էր, կարող էիր միայն նայել: Նա ձեռքերը թաթախում էր գույների մեջ ու քսում կտավի վրա: Անտոնիոնիի այդ կտավների մեջ ես տեսա ապոկալիպսիս՝ ելքով, փրկությամբ, բարությամբ, էքսպրեսիայով, մի բան, որ չէի տեսել Ռոտկոյի մոտ: Նրա տանը մոտենալիս զուսպ սուրճի հոտ էիր զգում: Ես շատ մեծ էներգիա ստացա Անտոնիոնիի հետ ունեցած հանդիպումից, իմ ամենամեծ վերածնունդը ես ապրել եմ այդ օրը, այդ փոքրիկ տարածքում: Կես ժամ ես եղա բացարձակ մշակույթի, բացարձակ արվեստի մեջ: Այդ լռության մեջ այնքան ասելիք կար, որքան նրա վերջին՝ «Միքելանջելոյի հայացքը» ֆիլմում, որում Միքելանջելոն «երկխոսեց» Միքելանջելոյի հետ: Ես ինձ հետ վերցրել էի իմ գծանկարների տետրը և մտածել էի, որ նրա դիմանկարը պիտի անեմ: Ինչպես մատիտս կպել էր թղթին, այդպես էլ մնաց կպած: Մեկ կետից ավելի ես չկարողացա դնել թղթի վրա: Դա իմ հենման կետն էր, որը դրեցի ու մնացի վրան հենված մինչև վերջ: Դուրս գալիս խնդրեցի, որ Անտոնիոնին ինչ-որ հետք թողնի: Անտոնիոնին ձեռքով հասկացրեց, որ մոտեցնեմ թուղթը, որի վրա դրել էի կետը: Ձեռքը թաթախեց կարմիր ներկի մեջ ու դրեց թղթիս վրա: Դա եղավ իր և իմ երկխոսության ապացույցը, դրոշմը: Ես խենթացա մարդու այդքան մեծ ներկայությունից: Իր հինգ մատի հետքով նա երջանկակրոն դարձրեց իմ օրը: Այդպիսի հանդիպումներով մեծ սփոփանք ես ապրում, հասկանում ես, որ երջանիկ ես. շատ գնահատելի է մարդու հանդիպումը մարդու հետ: Իմ այցելությունից մեկ շաբաթ անց մահացավ Անտոնիոնին: Ինչպես ասացի, Տոնինոյին խնդրել էի, որ ինձ ծանոթացնի նաև Բերգմանի հետ: Բայց մինչև ձեռք կբերվեր պայմանավորվածություն, մահացավ նաև Բերգմանը՝ Անտոնիոնիից օրեր անց:

«ԵՍ ԿԻՆՈՆ ՍԿՍԵԼՈՒՑ ԱՌԱՋ ԱՄԲՈՂՋ ՖԻԼՄԸ ՆԿԱՐՈՒՄ ԵՄ ԹՂԹԻ ՎՐԱ՝ ԷՍՔԻԶՆԵՐԻ ՏԵՍՔՈՎ»


-Դուք Ձեր էքսպերիմենտալ արվեստում արտահայտչամիջոցների տարբեր ձևերի եք դիմում: Մի դեպքում կինոխցիկով եք նկարում, մեկ այլ դեպքում՝ մատիտով ու վրձնով: Ձեր նկարներում շեշտադրված է միֆոլոգիական, սիմվոլիստական տարրը: Ի՞նչ են պատմում այս նկարները Ձեր և աշխարհի մասին:
-Իմ պատկերները ռելիեֆային են: Ռելիեֆի շերտերը ես ստեղծում եմ և դարձնում մատչելի: Դուք կարող եք մոտենալ նկարին և այդ շերտերին ձեռք տալ: Մենք միշտ ունենք շոշափելու պահանջը. սիրո մեջ, հիվանդության մեջ, աղոթքի մեջ, որևէ հետաքրքիր բանի հանդիպելիս: Այս նկարչության մեջ դրված է շոշափելու մշակութային թերապիան: Այն ճանապարհը, որ ես անցել եմ կյանքում, այն մեղքերը, որոնք ես գործել եմ, ռելիեֆի միջոցով, շերտ առ շերտ տրված են իմ նկարչության մեջ: Երբեմն ինքս եմ ձեռք տալիս նկարներիս ռելիեֆին, որ հանգստացնեմ հոգիս: Ես իմ նկարչությունը համարում եմ սպիտակից դուրս գալու ճանապարհ: Սպիտակը՝ որպես հիմք բոլոր գույների, որպես պրոյեկցիա բոլոր մեղքերի, տալիս է նոր ճանապարհի ուղղությունը: Իմ նկարչության մեջ կապը կինոյի հետ չի կտրվում երբևէ: Ես կինոն սկսելուց առաջ ամբողջ ֆիլմը նկարում եմ թղթի վրա՝ էսքիզների տեսքով: Այսինքն, իմ կինոն և նկարչությունը սերտորեն կապակցված են ու անբաժանելի:


(շարունակելի)
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5085

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ